belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Virtuell rundtur

Kategori: Allmänt

I början av hösten tog jag massor av bilder på hur jag bor och hur det ser ut där jag håller hus. Tanken var att lägga upp dem här men det har inte blivit av. Förrän nu! Varmt välkommen på en rundtur i studentbostadskomplexet Descartes i Poitiers, a.k.a hemma hos mig i Poitiers. Häng med!
 
Descartes-området. 
 
Det fina, nyrenoverade huset med administration och kopiator. Vi backar lite...
 
... och ser då även fasaden på min huslänga, något mindre nyrenoverad, desto mer färgglad. Eller har varit mer färgglad i alla fall.
 
Vänder vi blicken åt höger ser vi cykelförrådet till höger i bild och ingången rakt fram. Bakom ingången, i mitten av bilden, är mitt hus. För att få en bättre bild av huset jag bor i går vi nu rakt fram och tar till höger vid hallen för att se husets långsida...
 
... Ta da! Mitt hus, med mitt fönster inringat. Vi går lite närmre...

 Sådärja. Fortfarande mitt rum inringat, de tre övriga fönstren på samma våning hör till köket, min närmsta granne. Nog med fasadbilder, dags att gå in.
 
Köket ligger direkt innanför dörren så vi börjar där. Som jag nog tidigare nämnt är köket utrustat med ingenting och alltså har jag fått lov att köpt alla köpsredskap och förvara dem på rummet. Råkar man lämna något i köket låser städerskan dörren efter en varning. Händer inte så ofta, turligt nog. 
 
Ena paret kokplattor har ingen lampa som indikerar om plattorna är på eller inte. Det saknas siffror som anger grad av värme och vad som är av och på och dessutom sitter ena knappen upp-och-ner i förhållande till den andra, dvs "kl 12" på ena knappen innebär "kl 6" på den andra. Jag har visat och förklarat detta för städerskan flera gånger, sen september, och hon lovar varje gång att hon ska felanmäla det hela.
Slutsats: Det tar tid att lära sig plattornas funktion och eftersom få har fattat hur ena plattparet funkar står de oftast på utan att det syns. Men det märks när diskbänken börjar bli varm. Vet inte hur många gånger jag gått förbi och hittat en glödhet platta i ett övergivet kök. 
 

Det enda privata i köket: Kylen. Ett ganska begränsat utrymme kan man tycka. Faktum är att det är mindre än det ser ut eftersom allt som är mot väggarna fryser. Fryst youghurt och frostskadade grönsaker börjar bli en klassiker. Dags att gå vidare nu, träd in på mina nio kvadratmeter rum!
 
Rummet åt ena hållet: Hall och sovrum. Toalett är vita dörren till höger i hallen, bakom den bruna dörren döljer sig en garderob.
 
Sovrum. Observera min sänglampa à la lysrör. Den har trots allt en viss charm och mysfaktor. Sängkläderna är direktimporterade från IKEA Uppsala, serien "Kajsa". Passar alldeles utmärkt.
 
Rummet åt andra hållet: Arbetshörna vid fotänden av sängen, och så matrummet med fönstret ut mot parkeringen och universitetsområdet. Hyllan ovanför sängen tjänar som skafferi.
 
Matchande inredning. Min frukostutrustning och utsikt.

 
Överst: Förvaringsutrymmen som skulle få självaste Kamprad imponerad och som gör att det trots allt känns rymligare än de faktiska 9 kvadraten. Nederst min snäckhörna med snäckorna från surfhelgen i höstas och en vykort med texten "quelque soit la question, le chocolat est souvent la réponse" vilket betyder "oavsett vad frågan är så är choklad ofta svaret". I linje med detta jobbar jag hårt på att föräta mig på min favoritchoklad från belgiska "côte d'or", en variant av mörk choklad i block som inte finns att köpa i Sverige (med andra ord är det en rent praktisk anledning). Resultaten är hittills halvbra, helt klart. Jag måste nog snart överväga att trappa upp konsumerandet.
 
 
 Sista rummet för rundvandringen, badrummet från outer space. Det känns faktiskt lite som att vara i en rymdfarkost. Vilket jag ju i och för sig har begränsade erfarenheter av. 
 
Slut på rymdturen... Rundturen. Jag är sen till dagens höjdpunkt (friidrott) och måste iväg, hej på er!
 
 

Kommentarer

  • mamma säger:

    Trevligt med bilder! De är tagna i höstas skriver du. Jag undrar hur långt våren har kommit hos dig. Har träden fått löv ännu? Är gräsmattorna gröna?
    Här är det fortfarande en massa snö på altanen och gräsmattan.
    Men det smälter raskt undan.
    Kr M

    2013-04-03 | 17:06:32
  • Farmor säger:

    Hej Kajsa!
    Jag har fått tagit del av ditt boende . Vi sitter nämligen i Götlunda och tittar på din blogg. Det var uppiggande att se hur du lever och bor. Fortfarande väntar vi på våren.
    Puss och kram

    2013-04-07 | 18:38:47
  • Tom säger:

    Hej Kajsa!
    Kul att se lite bilder på ditt kompakta boende, även om jag har för mig att du visade oss interiören tidigare i en rundtur med spotify. Det var kliniskt rent på folk när du tog bilderna, var du ute i ottan eller sent?
    Nu börjar vi se fram mot ditt nästa besök här hemma och jag tror du kommer med den efterlängtade våren.

    Kram


    Tom

    2013-04-08 | 12:57:27

Kommentera inlägget här: