belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Avklarad tentaperiod

Kategori: Allmänt

Tenta 1, måndag - Déficiences sensorielles et cognitives √
Tenta 2, måndag - Téchniques d'investigation de l'homme à l'exercice √
Tenta 3, tisdag - Adaptations physiologiques à l'exercice et à l'entraînement √
Tenta 4, tisdag - Contrôle, coordination et apprentissage √
 
= Vårens tentaperiod avklarad! 
Första utkastet av uppsatsen är dessutom inlämnat. Och imorgon är det friidrottstävling igen, vilken vecka!
 
Men vilken oerhörd skillnad det varit i jämförelse med tentaperioden i januari. Hälften så många dagar, hälften så många tentor - inte ens en bråkdel av den ångest, stress och hets som fanns då. Jag visste vad som väntade nu, hur tentorna läggs upp här. Kurserna var intressantare, mina anteckningar otroligt mycket bättre. På söndag kväll insåg jag att jag faktiskt hade hunnit kolla igenom samtliga förelsäsningar, för alla kurser. Jag hade till och med tid att repetera innan tentorna, tränade friidrott som vanligt på måndag kväll och hann ändå titta igenom allt igen innan tentorna på tisdag eftermiddag. I januari hade jag inte ens hunnit kolla på allt material eftersom det var så mycket och tungläst. Ett anda virrvarr av kurser och fakta. Jag valde det som verkade vettigast och lärde mig det för att ha lite övergripande koll på vad alla ämnen innehöll, hoppades på det bästa och lite flyt i frågorna. Målet var att förstå frågorna och kunna skriva något överhuvudtaget. Då gick det ju vägen till min stora förvåning och jag hoppas, hoppas, på samma den här gången. Omtentorna är i juni och då är jag i Sverige och jobbar så det är bara att hålla tummarna.
 
Tentorna var svåra däremot! Två lärare ställer varsin fråga i varje tenta, halva poängen och tiden för respektive fråga. Två av tentorna hade nu en halva som var riktigt svår med detaljfrågor som bara nämnts i förbifarten på en föreläsning någon gång, inte direkt något som sammanfattade kursen och det vi lärt oss. Man fick känslan av att det var gjort för att sätta dit oss och vi var flera som hade samma känsla. Det kanske inte är helt ologiskt att tro det faktiskt, det har skvallrats en del om att lärarna är missnöjda efter höstterminens tentaresultat där halva klassen kuggade och många i klassen skippar föreläsningarna. En av de klurigare tentadelarna nu var gjord av en kille som vi bara haft som gästföreläsare vid två tillfällen, varav det ena tillfället var fredagen innan lovet. Den lektionen slängdes in två veckor i förväg och många, inklusive jag, hade bokat tåg (och flyg) redan och missade föreläsningen. För min del var det ingen större fara, jag kunde gå helt på mina tre års sjukgymnastutbildning eftersom frågan handlade om funktionstester och träningsprogram för en strokepatient, men många föll på den. Nu är det gjort i alla fall, bara uppsatsen kvar och den är intressant. Läget är bra här med andra ord!
 
Nu ska jag snart iväg för att, som en sann patriot, titta på Eurovision bara för att det är i Malmö. Men det blir en tidig kväll, imorgon bitti är det dags att plocka fram stråhatten, den lila tröjan och ladda kulstötarmusklerna för då är det FINAL i les Interclubs!
 
Ha en skön kväll i ett, om ryktena stämmer, soligt Sverige. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: