belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Alla talar franska

Kategori: Allmänt

Vi var på bio för ett tag sen, jag, Mickaël och Jullian. Vi körde sten, sax, påse om vems filmval vi skulle följa och Mickaël vann så vi gick på Die Hard. Eller Daj Ard som de säger här. Jag vänjer mig aldrig vid att höra Bruce Willis och kompani prata franska. Varje gång vi ska på bio är det dessutom nån som oroar sig "Men Kajsa, filmen är på franska!" Som om inte de i sig är på franska. Hela tiden. 
 
För några veckor sen gick jag själv och såg Rendez-vous à Kiruna, en fransk film som utspelar sig i Sverige. Filmen visades på ett ställe som heter TAP där de visar lite mer alternativ film och alltid på orginalspråk med textning på franska. Det var lite kul att sitta där i biomörkret och se svenska skådespelare och landskap och höra svenska (och engelska och danska för den delen) varvat med franska. En stunds förvirring blev det varje gång de bytte språk från svenska till franska och mina ögon automatiskt gled ner till textraden som ju funnits där under det svenska talet, men som (såklart) förvann när det började pratas franska. Förvirrande. 
Handlingsmässigt var det roligt att se fransmännens romantiserade men lite tragiska bild av Sverige. Resultatet blev någon slags symbios av svensk melankoli och fransk nostalgi. Jag antar att det var en glad film. Men helt säker är jag inte. 
 
En språklig höjdpunkt förra helgen, på tema film, var när jag försökte säga Darth Vader och Mickaël först inte förstod vem jag menade. Darth Vader på franska blir nämligen Darrrck Vaddöårrrr (läs rrr som skorrande r). Underbart. Vet inte om det framgår genom skrift hur oerhört kul det låter när de säger det men: Prova att säga det högt. Fundera sedan på om slagkraften i namnet blir densamma som den engelska motsvarigheten.
Jag tvivlar. Är lite sugen på att se Star Wars dubbad till franska bara därför. 
 
The end.
 
Eller förresten, en höjdpunktsbild också:
 
 
Ja, jag vet att jag är lättroad. Men! Jag försökte ta kort på snöflingorna en snöig förmiddag och misslyckades totalt eftersom flingorna var så patetiskt små. När jag kollade in bilden efteråt upptäckte jag däremot att jag av misstag har lyckats bevisa min teori om att franska bilförare kör som idioter. Tre av tre bilar (TRE av TRE) har bucklor och skråmor. 100% alltså. Starka bevis skulle jag vilja påstå. 
 
Over and out. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: