belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Inte-vinter

Kategori: Allmänt

Åh. Vår. I ett par dagar har det varit helt fantastiskt vårväder här. I torsdags satte jag mig ute i solen för att dricka mitt lunchkaffe och det var varmt och skönt trots att jag lämnat jackan inne. Sol, fågelkvitter, en ljummen vind i ansiktet och folk som hängde ute och njöt av vårvädret. En vårig verklighetskänsla. 
 
Annars blir jag ofta rätt årstidsförvirrad här. Varje dag är som en ny årstid, det verkar vara aprilväder året runt. Från vårväder ena dagen till vinterväder följt av en höstdag. Idag när jag är ledig är det såklart molningt och kallare igen och det har ryktats om snö till veckan. Det inte skulle förvåna mig. 
På tal om väder och vinter tänkte jag passa på att bjuda på ett snö-inlägg. Det har faktiskt snöat här ett par gånger och vi hade en helg sent i januari när det var snö på riktigt. Det vill säga även enligt mina mått mätt. Snöblandat regn räknas till exempel INTE som snö enligt mig men enligt mina klasskompisar. Jag känner mig som en eskimå när jag förklarar skillnaden på snö och snöblandat regn, kramsnö och puder.
 
Hur som helst hade vi alltså en helg i slutet av januari då det var snö och halka i norra Frankrike som gjorde att flera motorvägar spärrades av. Ingen har ju vinterdäck och med tanke på hur folk kör här i Poitiers så kan jag tänka mig att det blir trafikproblem när det är halt ute. Standarden verkar vara att köra fort hela tiden så att man trycks åt sidan i svängarna för att inte tala om rondellerna, och att hålla uppe den hastigheten in i det sista och sedan tvärbromsa inför ett rött ljus. 
 
Också i Poitiers vaknade vi till vita landskap den helgen. Det var "énormement!!" med snö, enligt en klasskompis. Vilket innebär max 5 cm snö. 
Men det var ordentlig kramsnö och vi var några stycken som utnyttjade dagen och vädret genom att göra en snögubbe à la "Gangnam style". Vi gjorde snöänglar och jag byggde en snölykta som ingen förstod vad det var, de hade aldrig sett en snölykta förut. Sen letade vi i en halvtimme efter en kulle för att kunna åka pulka på plastkassar. En bra dag helt enkelt. 
På måndagen var dessvärre det enda spåret som fanns kvar efter oss en patetisk liten snöhög där Psy hade stått. Snögubben alltså. 
 
 
 
Förutom brist på vinterdäck har det genomgående varit brist på annat vintervett och flera av mina vänner har helt enkelt inte använt jacka under vintern utan gått runt i en tjocktröja och hackat tänder, oavsett om det regnar eller snöar. Folk joggar i shorts året runt, till och med i snön från bilderna här joggade det förbi en kille iklädd knälånga byxor och med benen bara. En kväll när vi skulle ta bilen var vi tvungna att skrapa rutorna men eftersom vi inte hade någon skrapa fick vi ta till fantasin och använde ett visakort. En annan gång fick vi värma framrutan med händerna för att få frosten att smälta. Vi har dessutom hela tiden kört friidrott ute, ibland är det svinkallt att landa i en halvblöt höjdhoppsmatta och sen ställa sig i vinddraget och vänta på sin tur inför nästa hopp. Vid någon sprintträning har banorna varit så hala av is att vi varit tvungna att hoppa och springa på läktarna istället. Folk verkar inte ha insett att de har vinter även i den här regionen i Frankrike.
 
Oh well. Slutpratat om vintern, nu är det ju kanske lite vår på gång!
 
Trevlig helg, gott folk.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: