belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Är det sommar nu?

Kategori: Allmänt

Pluggmotivationen har helt klart fått sig en törn i och med att jag har fått känna på Poitiers majsol. Det är grönt och blommigt, varmt och somrigt. Idag släppte jag ut de bländande vita benen i ett par shorts, gned in mig i solkräm och förflyttade pluggvrån utomhus för en stund. Underbart.
 
Inte ens det faktum att det bara är en vecka kvar till tentorna kan riktigt ta bort glädjen som sommarkänslorna skapar. Men det vänder antagligen snart, lika bra att njuta medan det varar. Den här gången är det däremot inte alls lika övermäktigt med plugg att göra. Vi har bara läst fyra kurser under våren och har därmed "bara" fyra tentor att skriva till skillnad från höstens åtta som vi skrev i januari. Å andra sidan ska den vetenskapliga uppsatsen vara klar samma vecka så gott om jobb har vi trots allt. Måndag den 13 maj och tisdag den 14 maj har vi tentorna och fredagen den 17 maj ska 30-40 sidor uppsats vara färdig och inlämnad. Men uppsatsen är faktiskt intressant att skriva, resultaten spännande att analysera och det finns bra artiklar att läsa. Kurserna är dessutom mycket mer intressanta, och känns mer givande, än förra terminen. För att inte tala om det språkliga som är en barnlek jämfört med i höstas, mina anteckningar nu är bra mycket mer innehållsrika.
 
I torsdags var det faktiskt ombytta roller i klassrummet när en amerikan var gästföreläsare. Han föreläste på engelska men inledde på så risig franska att jag fick hjälpa en klasskompis med tolkning när hon inte förstod. Vilken känsla det var att hänga med en hel föreläsning utan speciellt mycket koncentration! Vilken frihet att kunna ställa frågor utan att plötsligt inse att orden inte finns där, att slippa staka sig, att kunna vara säker på att man förstått frågan man svarar på, att verkligen hänga med. Jag njöt av att mina klasskompisar äntligen fick en förståelse för hur jag haft det. Vissa hängde med bättre, andra sämre, alla var ganska spaka efteråt. Och då var det ändå bara en timme, så korta föreläsningar har vi inte haft sen introduktionsföreläsningen i september, redan dag två körde vi 08.00-18.00. En kompis förklarade att det var omöjligt att kunna anteckna och ändå lyckas lyssna. En annan sa att han visste vad han ville fråga men inte kunde formulera frågan. Välkommen till min värld sa jag. 
 
Övrigt i mitt liv just nu:
Jag...
 
... söker jobb inför hösten, petar i CVt och påtar med personliga brev parallellt med pluggandet
 
... har inlett min kulstötarkarriär som, av allt att döma, kulminerar imorgon (såvida jag inte blir biten, fortsättning följer) på den regionala interclub-tävlingen i Niort
 
... har (sent omsider) skaffat instagram, insta_kajsa, kom och se! Jag försvarar detta ytterst sena införskaffande med att jag är nummer tre bland samtliga jag känner i Frankrike och eftersom jag för närvarande är boende här så ser jag det som att jag är en av de första pionjärerna. Så SJUKT före min tid asså, nice! 
 
... har sagt upp mitt rum och planerar avfärd i början av juni
 
... är konstant sugen på glass men det är tydligen inte säsong i Frankrike förrän i juli-augusti (mina klasskompisar vred sig av skratt när jag för några veckor sen frågade efter glass i en tobaksbutik, butiksägaren försökte artigt hålla sig för skratt. Han hade inte ens frimärken, vad är det för tobaksaffär som varken har frimärken eller glass, I wonder?)
 
That's it folks, hörs snart igen!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: