belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Så blev det december

Kategori: Allmänt

December har kommit till Poitiers. Överallt i centrum är det julpyntat, årets julmarknad är igång och det är riktigt kyligt. Men ingen snö än! Och inte det där mörkret som hör julen till, här går solen ner vid 6-tiden. 
Jag vet att jag inte borde klaga men alltså snö! Vad jag saknar det där vackra vita kalla tysta. Hoppas ni sparar lite till jul.
 
I och med december börjar det också dra ihop sig i skolan och stressnivån har höjts hos hela klassen. Andra veckan i januari ligger alla våra prov staplade på varandra - Vi tentar alltså av ALLA höstens kurser samtidigt, mellan 7 och 11 januari. Om man kuggar en tenta har man EN chans på sig att göra omtenta och alla omtentor ligger i juni. Vilket alltså innebär att man har omtentorna för vårterminens kurser då också. Lite tufft! Speciellt eftersom jag inte förrän nyligen börjat inse vad kurserna jag läser handlar om. 
 
Det svåraste är nog att jag inte riktigt vet hur jag ska plugga. Det finns inga böcker att läsa utan allt baseras på föreläsningsmaterial och anteckningar. Vissa lärare har bra material medan andra har intetsägande power-point-presentationer som jag sitter och försöker tolka. I princip allt material läggs upp efter lektionerna så mina halvrisiga anteckningar måste paras ihop med rätt power-point-bild i efterhand. 
 
En annan stressfaktor för hela klassen har varit praktiksökandet där deadlinen är satt till nu på fredag. Praktiken är på 6 bestämda veckor i vår och går ut på att man ska genomföra ett vetenskapligt projekt som ska mynna in en C- eller D-uppsats på 40-50 sidor. 
Det har varit jobbigt för alla att ordna med praktiken eftersom det helt enkelt är svårt att få en praktikplats. Det är också ett klurigt upplägg, vi får inte mycket handledning och man förväntas ordna allt själv. Det är väldigt svårt att veta vad som är rimligt att göra som projekt när man inte har någon som helst erfarenhet av sådant. Där ligger jag steget före i och med arbetet med C-uppsatsen i våras men jag har inte fått så mycket med mig härifrån. 
 
Utmaningen för mig har istället varit, utöver att förstå hur upplägget är här och försöka glömma hur det funkar i Sverige, att kunna hävda mig som person och motivera vad jag kan bidra med på franska. Jag har sökt i Sverige och fått hjälp av några lärare att söka i Frankrike och nu har det äntligen löst sig. Tack vare Poitiers sjukgymnasters gudfader, "Greken".
Eller ja, nu ger jag honom nästan mer cred än han ger sig själv, men han påminner mig om gudfadern. Blandat med mannen som bjuder på fikon i "Karl-Bertil Johnssons jul". 
Greken är vår föreläsare i ergonomi som känner hela Poitiers sjukhus och har utbildat halva sjukgymnastkåren här. Han har tagit mig under sina vingar eftersom vi, enlig honom, är kollegor. Dessutom är vi ju allierade i och med att vi båda är utlänningar och pratar franska med brytning. Han är lite väl beskyddande men tack vare hans kontaktnät har jag nu fått en praktikplats på Poitiers sjukhus. Min handledare är en sjukgymnast som även har läst den master som jag läser nu, vilket känns bra. Han verkar lugn och pedagogisk och pratar tydlig franska. En stressfaktor mindre, tack för den!
 
Ser nu att inlägget börjar bli så pass långt att det är dags att sluta skjuta upp pluggandet. Gah!
 
Ha det så bra och njut nu i er vackra vintervärld!
Och gör en snöängel åt mig. 
 

Kommentarer

  • mamma säger:

    Heja Kajsa! Bon courage!

    2012-12-11 | 22:30:44
  • Hanna F-L säger:

    Kajsa! Vad skönt att höra att de tlöst sig. Blir till att fira in det nya året ordentligt nu så du har lite courage inför alla tentor :) Kom heeeem! Kram

    2012-12-12 | 10:56:12
    Bloggadress: http://wipitblog.wordpress.com

Kommentera inlägget här: