belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Sommardagar i Sitges

Kategori: Allmänt

Ligger lite efter i rapporteringen! Det ska bli bättring. Men faktum är att jag inte har varit så mycket i Poitiers den senaste månaden och därför inte hunnit skriva. På höstlovet förra veckan passade jag på att åka hem till Sverige och innan dess spenderade jag några dagar i Sitges, en kuststad utanför Barcelona. Veckan däremellan var fyllda med långa och många föreläsningar, packa-upp-packa-om och en del (fri)idrott. Dessutom ställde min klass upp med två lag i universitetets nuit-de-volley, det vill säga en nattlig turnering i volleyboll. Vi spelade sista matchen klockan 01 och hade föreläsning kl 08 nästa dag. Jag spelade med laget som hette "prosit" efter det första svenska ordet mina klasskompisar lärt sig. Vi vann inte. Vilket var lika bra, vem vet hur länge man hade behövt spela då? 
 
Men hur som helst... Resan som förtjänar ett inlägg:
 
För några veckor sen tog jag mig alltså ut till Poitiers lilla, öde flygplats för att åka till Barcelona och Sitges. Där skulle jag möta upp Dan och hans fina föräldrar Karin och Tom, och ett helt gäng av deras vänner. När jag åkte var det på dagen sju veckor sen jag lämnade Sverige. Sju veckor låter som en kort tid men kändes som en evighet. Så många nya intryck, så många trygghetszoner som krossats, så många nya människor att lära känna, en vardag som ska skapas. Ett helt nytt liv på ett främmande språk i ett främmande land. Sju veckor utan att träffa en enda person jag känner, som känner mig, och som pratar svenska. Det är lång tid. 
 
Sitgesvistelsen var helt fantastisk. Underbar. Bäst. Vill egentligen använda så många superlativ att det blir fånigt men jag kan helt enkelt inte beskriva känslan. Känslan av att få komma hem trots att man är på en plats där man aldrig någonsin varit. I ett land där man inte kan språket överhuvudtaget. Det var bara så otroligt skönt att äntligen få träffa dem jag känner, få prata svenska, kunna slappna av. Bara få vara som hemma. 
 
Att Sitges var väldigt fint gjorde inte saken värre. Vi bodde i en villa byggd i flera våningsplan med terasser på varje våning och med vacker havsutsikt. Högst upp fanns en pool, också den med vacker utsikt. Vi badade i havet, hoppade i vågorna, låg på stranden, gjorde sightseeing i Barcelona och vandrade runt i Sitges. Det blev några fina dagar av sommar och semester med god mat och härligt folk.
Helt enkelt alldeles, alldeles underbart.
 
Fina!
 
 
Utsikten från huset.

Poolen, havet, himlen.

Huset. Utsikten speglar sig kaxigt i fönstren.
 
Kväll på terassen.
 
 
Bad.
 
 
Sightseeing i Barcelona, Gaudis park.
 

 
 
Det var det för den här gången. Nu måste jag ta itu med power-point presentationen jag ska ha imorgon för Possamaï (läraren alltså, hans namn uttalas som "pussamej" på skånska, väldigt roligt). Man ska presentera ett projekt, en vetenskaplig studie och sedan svara på frågor från "pussamej" och klassen. Mindre kul. Vad heter till exempel "tvärsnittsstudie med korrelerande och deskriptiv design" på franska? Sug på den, Google translate.
 
Hej då!

Kommentarer

  • Sofia säger:

    men duuu! Sitges såg inte helt fel ut! ;) skönt att få komma iväg lite, det är du värd. kram på dig

    2012-11-21 | 13:50:27
    Bloggadress: http://mynameissophiaa.blogspot.com

Kommentera inlägget här: