belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Rödlysande rosé

Kategori: Allmänt

Igår var vi ett litet gäng från klassen som träffades på stan för att ta del av helgens kulturhändelse, "les expressivs". Det var små och stora event i hela centrum; apparater att spela in sitt skrik i, ljudplattor att hoppa på, musikframträdanden, teaterföreställningar och allt mellan himmel och jord. Konst på alla sätt, helt enkelt. Vi tar det i bilder den här gången:
 
Tänk vad mycket man kan göra med potatis! Man upphör aldrig att förvånas över denna eminenta rot! Här är en hel potatisarmé med soldater, bilar, kanoner och bomber. Det fanns till och med ett flygplan. Fantastiskt. 
 

 
Vi gör konst! Här är ett enormt mandala där alla som ville fick bidra. 
 
Fint blev det. 
 
Ett skelögt träd. 
 
Teaterföreställning under ihärdigt regnande. Här är vad jag såg av spektaklet. Angående vad jag hörde och förstod av upplevelsen så gav jag ganska snart upp. Det roligaste under föreställningen var när de tajmade att vara på plats i Elvis mun (helt logiskt) med att spela "love me tender". Tender. Tänder. Mun... Kul? Bara jag i hela publiken som uppfattade detta komiska sammanträffande. Undrar varför? Men jag är övertygad om att det var en bra föreställning. Helt övertygad.
 
Blöta och frusna tog vi en paus från kulturen och gick hem till Jullian och åt pizza och drack rosévin ur hans självlysande vinglas. Festligt värre! 
Under kvällen hade jag lite undervisning i svensk musik (välbehövlig) och fick äntligen de franska fraserna i Kentlåten FF förklarade för mig. Innan vi gav oss ut i den regnvåta kulturnatten igen avslutade vi med vacker(?) allsång till låtar som alla kunde. Vilket i princip innebar Disneylåtar, jag på svenska eller engelska medan övriga sjöng på franska. Vackert, som sagt.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: