belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Surfing!

Kategori: Allmänt

För två veckor sen arrangerade idrottssektionen en surfhelg vid île d'Oléron, en ö cirka två och en halv timme med bil härifrån. Universitetet betalade surflektionerna och vi fick själva stå för boendet och resan dit (vilket totalt gick på 20 euro, helt OK faktiskt...). Jag var en av tjugo som lyckats anmäla sig tillräckligt snabbt och fick alltså chans att göra min debut på surfbrädan! Det var grymt kul och faktiskt inte så svårt som jag trodde. På tredje försöket att ta en våg tänkte jag att jag måste ju i alla fall prova att ställa mig, det kan ju inte gå mer än fel. Jag gjorde som läraren sagt: paddla, paddla, andas, STÅ... Och så stod jag plötsligt. Vilken kick! 
 
Vår lärare var en fantastisk, blond dreadlockskille som såg ut att vara hämtad direkt från ett surfparadis bestående av höga vågor och paraplydrinkar med kokos. Istället stod han på en regnvåt, blåsig strand med ett gäng studenter som skulle lära sig surfa. Han var väldigt bra och pedagogisk OCH han kunde engelska, vilket var skönt eftersom jag kunde få ett snabbrefererat av instruktionerna och vara säker på att jag förstått det viktigaste. Plus att jag kunde vara säker på att det var mig det handlade om när nån vrålade "paddle, paddle!" -  då var det bara att lyda och börja veva med armarna. 
Däremot förstod jag inte förrän i bilen hem att det fanns stora brännmaneter i vattnet, när en av killarna jag åkte med började prata om "des meduses" och om vilken tur vi hade som inte såg några. Ehh... Va?! "Des meduses"...? Ah, stora brännmaneter, trevligt. Det mådde jag definitivt bäst av att inte förstå förrän då.
 
Vädret hade utlovats till inget annat än uselt toppat med en storm på söndagen. Men vi hade tur och trots att lördagen startade kallt och blåsigt vände det efter lunch och vi hade en riktigt fin eftermiddag med sol, värme och bra vågor. Efter passet stannade vi på stranden och solade och vi var dessutom två tappra själar som badade. På söndagen var vädret sämre med storm på intåg, svåra vågor och strömt vatten. Men vi körde bara ett förmiddagspass och slutade lagom till att det började blåsa upp ordentligt.
Det blev helt enkelt en riktigt bra helg med skönt folk och rolig surfing. Det här vill jag göra igen!
 
 
 

Kommentarer

  • elsa säger:

    det låter som en grym helg !! :D Bra att du tog en obligatorisk surfbild. Du tog inte den obligatoriska snygginstruktörsbilden eller? o;)

    Svar: Vem sa att han var snygg? (Han var sjukt snygg). Nope tog ingen bild men däremot en informationsfolder där han är med på bild. Så fixar en bild till dig :)
    Kajsa Pålsson

    2012-10-07 | 14:55:52
  • Karin i Bagarmossen säger:

    Och jag som trodde att du var i la belle France for att plugga!? Men det ar val alltid bra att lara sig nya saker :)
    (Jag ar i Warzawa, darav den konstiga stavningen)
    Vilken harlig kansla det maste vara att glida pa en vag. Nu kan du ju visa oss nar vi kommer till Sitges.
    manga kramar och halsningar

    Svar: Haha, jamenvisst! Hade en föreläsning i veckan om hur en viss nivå av fysisk aktivitet ökar förmågan att ta in teoretisk information. Så jag tänker att jag tillämpar undervisningen helt enkelt... :)Och ja, slänger mig gärna i en och annan våg i Sitkes. Åh vad jag längtar! Inte länge kvar nu, äntligen!
    Stor kram.
    Kajsa Pålsson

    2012-10-07 | 18:31:51
  • mamma säger:

    Raphaël kan surfa! Det visade han oss förra sommaren i St Jean de Luz.
    Har du hittat snäckor, Kajsa? Jag säger då det! Kan jag få slänga någon av dina gamla samlingar?
    Kram M

    2012-10-08 | 21:49:35

Kommentera inlägget här: