belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Havregryn och Wasaknäcke

Kategori: Allmänt

För en vecka sedan började jag nästan gråta i affären när jag upptäckte Wasaknäcke. Det kanske ska tilläggas att jag var alldeles för hungrig och trött för att få vistas bland folk och släpade på ett halvt hushåll eftersom korridoren är utrustad med ingenting. Dessutom hade jag spenderat de senaste 20 minuterna med att finkamma varenda hylla i den helt enorma affären efter någonting i stil med havregryn. Aldrig har jag blivit så glad över att se knäckebröd.
Här måste jag skjuta in ett tack. Tack pappa, för att du var så eld och lågor över de där torra havrerutorna en gång i England för länge sen. Var det 1995? Åttaåringen i mig kunde leta sig fram till Wetabix i myllret av chokladmusli och sockrade flingor. Wetabix har varit min trogna vän medan jakten på havregryn har fortsatt. 
Men så äntligen igår. Plötsligt stod jag framför havregrynen som bär den lite luriga täckmanteln "Quaker Oats". Imorgon blir det havregrynsgröt till frukost, oh yes!
 
Igår var sista dagen för intensivkursen i franska. Det har varit bra att komma igång med språket och ha någonting att göra och få lära känna lite folk, men det är skönt att det är klart och att terminen drar igång på riktigt på måndag. Igår kväll var vi fem utbytesstudenter från kursen som gick ut tillsammans, Poitiers by night. Vi hittade en bra bar och det var kul att få umgås fritt och bara sitta och prata och lära känna varandra lite bättre, dricka några öl och inte bry sig om tiden. Vid tretiden kröp jag ner i sängen efter en helt klart godkänd premiärutgång.
Efter en dag av shopping (bland annat på H&M, lycka!) med en av tjejerna från igår kväll har jag nu ikväll suttit ute i korridorens spartanska kök med två australienska tjejer och en koreansk kille. Vi har spelat uno, druckit sangria med glöggsmak och pratat i några timmar. Mysigt.
 
Nu är det läggdags.
Goodnight y'all!
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Jag har pratat med Margit ikväll och det blev prat om äpplen och lingon, mos och sylt. Det hör ju liksom ihop med gröt som inte så många äter numera? Undrade vi. Men du Kajsa, du sviker inte den traditionen i första taget.
    KrM

    Svar: Jag tycker att det är ganska många som äter gröt. Många idrottare i alla fall, det kanske är lite en idrottsgrej. Och nej, jag sviker inte gröten i första taget, där gjorde ni ett bra jobb. Det hade jag aldrig kunnat gissa när jag var liten och hellre ville ha smörgås och oboy...
    Kajsa Pålsson

    2012-09-09 | 21:29:08
  • Mamma säger:

    Anonym? Det var inte meningen.

    Svar: Räknade ut att det var du... :)
    Kajsa Pålsson

    2012-09-09 | 21:30:25
  • Stefan P säger:

    Kul att du lärt dig något av mig. Fast inte trodde jag det var just Weta Bix som skulle göra sådant intryck.

    Svar: Wetabix och Beatles...
    Kajsa Pålsson

    2012-09-10 | 10:37:15

Kommentera inlägget här: