belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Skolstart

Kategori: Allmänt

Nu har det alltså dragit igång på riktigt. Plugget.
I måndags var det introduktionsdag och i tisdags startade lektionerna. I onsdags gick vi 08.00 - 18.00. Åtta timmar varav fyra biomekanik. Fyra timmar biomekanik med en enda rast, femton ynka minuter i halvtid, med en lärare som gillar att prata. Jag erkänner rakt av - jag har aldrig någonsin lyssnat så koncentrerat på lektionerna som jag gör nu.
Men det funkar faktiskt konstigt nog. Jag förstår övergripande och kan hänga med på föreläsningarna och ta, tror jag i alla fall, vettiga anteckningar.
Jag lovar att återkomma med vad det är jag pluggar så fort jag kan tillräckligt mycket franska för att lista ut det. Eller så fort jag lyckats översätta utbildningstiteln. 
 
Vi är ungefär 30 i klassen varav runt hälften är från Poitiers och resten från andra ställen i Frankrike. Det är alltså inte bara jag som är ny i stan och på universitetet, vilket är väldigt skönt. Redan första dagen träffade jag en kille som är från Reims i nordöstra Frankrike och vi har hållit ihop hela veckan. Efterhand har vi blivit fler och i fredags var vi ett helt litet gäng med icke-Poitierbor som åt lunch och spenderade rasten tillsammans.
Det verkar finnas en del skönt folk och det kan nog bli en bra klass. Däremot är det otroligt frustrerande att inte kunna uttrycka sig ordentligt när man försöker lära känna folk! Jag väntar otåligt på den dag då den mening jag hör när jag öppnar munnen är samma mening som jag haft i huvudet.
Lika frustrerande är det att inte riktigt förstå vad folk pratar om när man försöker hänga med i samtalen. Det blir inte så mycket vila över rasterna för min del eftersom varje samtal kräver koncentation. Jag är minst sagt helt slut i huvudet på eftermiddagarna.
 
Den här veckan har idrottsaktiviteterna också startat. När man skrev in sig på sin fakultet kunde man betala 10 euro och få välja tre aktiviteter. Helt sjukt bra! I måndags var det två timmar dans, i tisdags två timmar volleyboll och i onsdags, höjdpunkten, två timmar friidrott. Alltså friidrott, satan vad roligt det är ändå! Efter åtta timmar föreläsningar var det helt fantastiskt att få springa och hoppa lite.
Det fina med det hela är att lärarna pratar franska (såklart), vilket innebär att jag ju i princip investerar i min utbildning medan jag tränar. SUVERÄNT.
 
So long!
 

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Det låter kul att ha en "egen" klass! Det kan nog bli väldigt bra :) Det hade inte jag i Valencia. Och sportaktiviteterna är ju som klippt och skuret för dig!
    Kramar!

    2012-09-16 | 15:28:25
  • elsa säger:

    åh jag sitter och ler medan jag läser :) Vad bra med så mycket skola och aktiviteter! Tänk vad mycket du lär dig !! Och tänk vad sjukt bra du kommer att vara på franska bara inom några veckor !! :D fortfarande så sjukt jäkla avis...

    2012-09-19 | 17:12:05

Kommentera inlägget här: