belleetrebelle.blogg.se

Dagar i Poitiers

Tordagsäventyr

Kategori: Allmänt

Skyndade mig idag efter föreläsningen för att hinna i tid till en kajakträning. Hamnade istället långt utanför stan, mitt i ett startfält i någon slags universitetstävling. Ibland förstår jag verkligen för lite franska för mitt eget bästa. 
 
Det hela började med att kajakläraren ville se min nivå i kajak eftersom jag har skrivit upp mig på en kajaktur en söndag i oktober. Han tyckte därför att jag skulle komma till dagens träning. Jag stressade iväg från föreläsningen, köpte första bästa macka (patetiskt liten utan smör med några kycklingbitar och spår av torr ost, tragiskt) och cyklade enligt anvisningar i informationen om kajakträningen. Väl framme fanns ingen.
Och inte ett spår av någon kajak. Stressad och hungrig letade jag i en halvtimme innan jag offrade min ekonomi och satte igång internet på telefonen, hittade lärarens nummer och ringde. Han förstod snabbt var jag var och skickade sin son för att hämta mig med bil, "han kommer om en kvart!" Snällt, tänkte jag, det är ju nära att cykla till universitetet (där jag antog att de var). En kvart senare ringde läraren upp igen "han kommer om tjugo minuter, ca va?"
Ca va, ca va, står väl här ett tag till och stirrar på reklamskylten för IKEA. "Njut!" står det på svenska. Ok.
 
Till slut kom en ung fransman och plockade upp mig. Jag som fortfarande trodde att vi skulle till universitetet tio minuter bort blev förvånad när vi åkte iväg från stan. Majsfält, någon enstaka vinodling och ett fantastiskt slott hann jag se där vi blåste på i 110 på 70-vägar. En halvtimme senare var vi framme. Då var klockan två och tiden ute för den lektion jag skulle haft så jag trodde att jag skulle haka på nästa träning. Läraren jag haft kontakt med skickade ut mig i en kajak "du kan börja lite". Sen åkte han till andra sidan sjön för att hämta båtar. Jag paddlade runt lite alldeles ensam på sjön ett tag men gav upp och gick iland där folk började samlas. Träningen börjar, tänkte jag och gick dit.
Det var inte träning. Det var en aktivitetseftermiddag med lagtävling och utesport. 
 
En tjej som jag dansar med på måndagar kände igen mig där jag stod alldeles vilsen och förvirrad. Eftersom man skulle tävla i par och de var tre i sitt lag fick jag plötsligt en lagkompis. Och en t-shirt. Jag skrevs in i tävlingen. Jag fattade fortfarande inte riktigt vad vi höll på med men jag gjorde som min lagkompis sa. Jag sprang när jag skulle springa, paddlade för kung och fosterland och stämplade kontroller när han identifierat dem på kartan (grenarna var med andra ord kajakrace och orientering).
Vi var ett perfekt team. Och vi vann!
 
Efter tävlandet spelade vi beachvolley och sandball (nån form av rugby-handboll i sand) innan det var prisutdelning. Alla fick pris men jag blev gladast. Mest för att läraren som höll i det hela utropade mig som vinnare och jag då inte förstod att alla skulle få pris... Men också för själva priset - ett presentkort på 20 euro på Intersport!
Dubbel glädje ju! 1) Det är ett presentkort på en sportbutik och 2) Intersport finns i Poitiers!
Fantastiskt. 
 
Jag som planerat en hel massa denna eftermiddag kom hem halv sju, fortfarande utan att ha ätit nån ordentlig lunch. Jag som skulle skriva in mig på en språkkurs vid tre och ta en springtur med två killar i klassen vid femtiden... Har fortfarande inte riktigt förstått hur det här gick till.
 
Den där språkkursen vore verkligen på sin plats.
 
 

Kommentarer

  • Eva säger:

    Den här historien förgyllde min torsdag kväll när jag sitter tokförkyld och håller på och hostar sönder min hals och snorar så mkt att jag har skavsår runt nästan parallellt med att jag pluggar mikrobiologi... Men lite bättre på franska får du allt ta och bli så att jag vågar hälsa på dig...

    2012-09-20 | 22:21:28
  • Sophia säger:

    Kajsa vilken master du är! Klart du vann en tävling du inte hade en aning om existera ;-) men hur du nu gjorde det utan potatislunch är fortsatt ett mysterium... ;-)

    2012-09-20 | 23:00:49
  • Hanna F-L säger:

    Fantastiskt!

    2012-12-12 | 11:09:48
    Bloggadress: http://wipitblog.wordpress.com
  • Richardtum säger:

    Hi there my name is Matt D'Agati.
    Solar technology the most promising and efficient resources of renewable energy, which is rapidly gathering popularity as a principal energy source at work. In the near future, it is likely that solar power is the dominant energy source at work, as increasing numbers of companies and organizations adopt this neat and sustainable power source. In this article, we are going to discuss why you will need to change to renewable energy sources such as for example solar power as quickly as possible, and just how this transition will benefit businesses while the environment.

    The initial & most important good reason why you will need to switch to renewable energy sources may be the environmental impact. The usage of fossil fuels, such as coal, oil, and natural gas, may be the main reason for polluting of the environment, greenhouse gas emissions, and climate change. These emissions have a profound effect on the environmental surroundings, causing severe climate conditions, rising sea levels, as well as other environmental hazards. By adopting solar energy, companies and organizations will help reduce their carbon footprint and subscribe to a cleaner, more sustainable future.

    Another important reason to modify to solar power may be the cost benefits it gives. Solar panels can handle generating electricity for businesses, reducing or eliminating the necessity for traditional resources of energy. This might end in significant savings on energy bills, particularly in areas with a high energy costs. Furthermore, there are numerous government incentives and tax credits open to businesses that adopt solar technology, which makes it a lot more cost-effective and affordable.

    The technology behind solar power is not at all hard, yet highly effective. Solar panels are made of photovoltaic (PV) cells, which convert sunlight into electricity. This electricity are able to be kept in batteries or fed straight into the electrical grid, with respect to the specific system design. To be able to maximize the many benefits of solar power, you will need to design a custom system this is certainly tailored to your particular energy needs and requirements. This can make sure that you have just the right components in place, like the appropriate quantity of solar energy panels and the right style of batteries, to increase your time efficiency and value savings.

    One of many key factors in designing a custom solar power system is comprehending the several types of solar power panels and their performance characteristics. There are 2 main kinds of solar power panels – monocrystalline and polycrystalline – each featuring its own advantages and disadvantages. Monocrystalline solar energy panels are made of a single, high-quality crystal, helping to make them more efficient and sturdy. However, they're also higher priced than polycrystalline panels, which are made of multiple, lower-quality crystals.

    In addition to financial savings and environmental benefits, switching to solar technology may also provide companies and organizations with an aggressive advantage. Companies that adopt solar technology are seen as environmentally conscious and energy-efficient, and also this can really help increase their reputation and competitiveness. Furthermore, companies that adopt solar technology will benefit from increased profitability, since they are able to reduce their energy costs and boost their main point here.

    Additionally, it is important to see that the technology behind solar technology is rapidly advancing, and new advancements are now being made on a regular basis. As an example, the efficiency of solar panel systems is continually increasing, making it possible for more energy to be generated from an inferior wide range of panels. In addition, new innovations, such as for example floating solar power panels and solar power panels which can be incorporated into building materials, are making it simpler and much more cost-effective to look at solar technology.

    In

    2023-04-29 | 18:22:03

Kommentera inlägget här: